Jom Kita Kawan!!

17 June 2014

KUIH RAYA YANG SANGAT RARE KAT SEMENANJUNG

Assalamualaikum,

Tahun ini adalah tahun nak meniaga untuk mencari rezeki lebih bulan puasa...
Sambil letak kuih raya kat bazar ramadhan, saya juga nak promote online... Wallahualam ada tak yang baca kat blog saya ni... Tapi rezeki dari Allah, inshaa Allah ada kawan2 online yang order nanti...

Booth bazar ramadhan saya kat area bukit jelutong, shah alam...

Harga
RM27/ 40pcs
RM45/ 80pcs

Tak boleh pos ya sebab takut hancur..

07 June 2014

cuti-cuti malaysia / malacca

Cerita lama sebenarnya, awal may 2014..
Ke melaka atas urusan kerja..oleh kerana kerja sendiri maka bawak anak2 sekali...bila bawak anak2, wajiblah tido at least 1 malam...

Selalu checkin di equatorial melaka, salah satu sebabnya, kat pusat bandar dan en suami berkenanndengan nasi goreng yong chow yang memang sedap...

Oleh kerana time pergi dah penuh, maka kami beralih haluan ke hotel baru, namanya hatten hotel... sebelum ni tak pernah checkin di sini... pertama kali masuk ke ruang reception, memang cantik designnya... kami ambil bilik suite, ada ruang tamu + meja makan + katil super king..haha.. memang teruja sebab modern design..

Sapa kuat jalan2 shopping2 boleh checkin kat hatten ni sebab betul2 kat tengah bandar..turun lift dah sampai kat shopping mall..

Oleh kerana family kami besar, so memang dah spare tilam angin untuk mummy daddy and baby tido kat bawah... safe duit untuk extra bed..pandai tak??

rate hari biasa rm600++ bilik tingkat 22 specialnya ambil suite ni time checkout ada kaunter khas tak perlu ke tingkat bawah untuk checkout..

Breakfast pun di level sendiri...x ramai org sangat kata receptionist.. tapi kami tak breakfast sebab anak2 kecil2 ni bangun lambat..rugi tau breakfast free tapi kena order room services... lagipun x nak nanti ganggu org lain nak makan.. anak2 kecik lagi 5 org so kat mana pun merek berada memang bingit... haha..

Gambar tak boleh nak upload sebab update dari tab..

jom cuti-cuti malaysia 2014/ grand lexis pd

Cuti sekolah datang lagi..maka untuk menghiburkan hati anak2..mummy daddy perlu plan nak holiday ke mana... dalam malaysia sahaja berdekatan dengan shah alam... kami pilih tempat yang tak lebih dari 5jam perjalanan.

Kebanyakan hotel kegemaran anak2 dah penuh maka tak memilih sangat kali ini...rezeki dapat checkin di grand lexis pd dengan booking last minute dan booking online sahaja... hotel grand lexis ni menjadi kesukaan kami sekeluarga sebab ada private pool di setiap bilik... maka puaslah anak2 mandi sambil mummy daddy boleh monitor...

Sekarang di grand lexis pd dah ada menu baru untuk kids... sebelum ini setiap kali datang anak2 hanya makan fish & chips, tapi sekarang pihak grand lexis telah menambah menu baru..... ayam goreng + fries + drinks...ayam sangat sedap... nyum..nyum... menu ni cepat habis.. kalau salah time memang tak sempat nak rasa...

Nak pegi sini memang kena menabung...haha.. tapi bilik di sini semua ada 2 katil king...maka memang muat lah unuk family yang besar, contohnya mcm family kami...

21 May 2014

RUPA TAK CANTIK TAPI UMPPHH

Akibat tak tahan asyik nak kene beli je, maka terpaksalah belajar buat sendiri.. Nak beli mahal, buat sendiri murah sebab kos tenaga tak ada...haha..tapi memang patut mahal sebab nak membuatnya tu makan masa dan tenaga...

Maka untuk beginner macam saya ni ok la kiranya... rupanya rongak2 sikit..tapi rasa sangat sedap..  cheese tart... shell rongak tapi rangup... inti ok la, kurang manis.. tak ada blueberry jem..



Bahan-bahan

Shell
75g butter
200g tepung gandum
4 sudu tepung jagung
telur 1 biji
even vanilla
1/2 cawan gula

Filling
250g cream cheese
20g butter
1/2 cawan gula icing
1 biji telur

--------------------------------------------------------------------------

cara buat shell
1. Butter + Gula pukul hingga kembang
2. masukkan gula pukul hingga sebati
3. masukkan telur dan esen vanilla pukul hingga sebati
4. masukkan tepung jagung semua sekali , dan tepung gandum sikit demi sedikit
5. jadikan doh, sementara nak buat filling saya letakkan doh dalam peti ais

cara buat filling
masukkan creamcheese dan butter, pukul hingga sebati, kemudian masukkan gula. pukul hingga sebati dan kemudian masukkan telur... pukul hingga dapat texture halus... 

suhu oven cap ayam yang saya guna kat rumah ni :-

170, 15 minit untuk bakar shell sahaja
160, 20 minit bila masukkan filling dalam shell




15 February 2014

MEE GORENG SEDAP???

Susah nya nak buat mee goreng sedap-sedap..

dah tengok resipi & follow tapi macam tak jadi je...

kesian en suami muka frust je tiap kali makan mee goreng buatan kita ni...

sekian...

07 February 2014

SERAM RESORT TU...LEPAS NI TAK PERGI LAGI...

Assalamualaikum...

Hari ini ingin menceritakan tentang pengalaman bercuti ke Langkawi sempena cuti Chinese New Year baru-baru ini... Kisah agak seram kerana saya dan keluarga yang alami sendiri...

Memandangkan percutian ni last minit plan, maka tempat penginapan lain di langkawi kebanyakannya dah penuh... maka kami pun membuat keputusan tinggal di satu resort yang harga nya murah tak padan dengan keluasan bilik...

kami ambil 4 bilik...masa mula-mula masuk kawasan resort tu nampak macam suasana kampung... seronok sebab banyak pokok-pokok...nyaman je... bila masuk bilik keadaan boleh tahan tapi kurang memuaskan dari segi kebersihan - habuk dan bilik air agak kotor... 

Masa merehatkan diri, anak bongsu asyik nak berada dekat dengan saya..tak terfikir apa-apa tapi rasa bilik macam lain macam...jadi ambil keputusan untuk buka surah yasin dan baca ayat kursi banyak kali... tujuan nak pagar bilik tu dari makhluk2 lain..kemudian kami keluar ke pantai cenang dan singgah makan sekitar waktu maghrib, kemudian terus balik ke resort untuk berehat..

Nak dijadikan cerita, masa tengah tengok berita (tak solat kerana datang bulan), kat langsir di penjuru bilik aku nampak bayang-bayang hitam..tapi tak tegur dan buat tak tahu...lama juga lah pandang kat situ sebab nak pastikan apa yang kita lihat tu betul atau tak... maka bila dah confirm bayangan hitam saya terus buka surah yasin dan baca ayat kursi... Alhamdulillah tak ada yang kena kacau... sebenarnya kami pun silap kerana berada di pantai hingga waktu maghrib... (moga jadi teladan)

Malam tu pulak, time orang tengah tidur, aku terbangun dalam pukul 2 pagi sebab nak buat susu anak dan salin pampers...lagipun masa tidur pun memang tak lena...tidur-tidur ayam... masa nak but susu tu, sekali lagi aku nampak bayang hitam tu sedikit tinggi berdiri di tempat masak air dan berlalu masuk bilik air... masa tu memang takut tapi gagahkan diri bangun buat susu anak2 sambil mulut baca ayat kursi.. kalau melayan perasaan terkejut dan takut maka nanti akan tersasul untuk baca ayat kursi atau doa menghalau syaitan..alhamdulillah memang tak ada apa2 lagi lepas tu....cuma rasa seram amat...

Esok pagi baru inform suami tentang apa yang terjadi... maka suami kata lepas ni kejut dia dan jangan tunjuk berani... hhihihi...bukan nak tunjuk berani...cuma takut kene marah pulak kejut org tengah tidur lena sebab kepenatan...


sebenarnya, bilik kami menghadap sawah padi dan ada pokok tinggi2...pokok ketapang ke apa nama pun tak tahu..tapi pokok tu memang meredupkan dan menyeramkan... hihi...suasana nya seram...

Malam ke dua ada benda cuba ganggu anak sulung..macam ada benda melekat di lehernya...menangis2 dalam tidur secara tiba-tiba sambil meracau "pergilah..pergilah sana"... memang panic sebab seorang diri kat bilik sebab suami keluar ke bilik lain sekejap...memang gelabah masa tu...lepas tu baca ayat kursi 3 kali dan hembus kat muka anak... dia menangis tapi tak buka mata...lepas tu saya azan dan call suami suruh balik bilik... bila suami masuk bilik anak ok dan sambung tido... ntah kenapa...

mungkin benda tu marah sebab saya pagar ke wallahualam...


22 January 2014

MENU SIMPLE LAGI/ JUGA KESUKAAN ANAK-ANAK & SUAMI

Menunya udang masak merah...


Bahan-Bahan

Udang (10 ekor udang besar) - buang taik dia ya
Cili boh (4 sudu besar)
Bawang Besar (2 biji saiz sederhana Potong bulat)
Bawang Putih (1 biji je)
Lengkuas (tumbuk halus)
gula (2 sudu kecik)
garam (ikut suka)
air (1 cawan)


CARA MASAK
1. Tumis bawang besar dan bawang putih...
2. Masukkan cili boh tumis dalam 3 minit
3. Masukkan lengkuas, air dan gula
4. last sekali masukkan udang masak dalam 2 minit...

udang tu masak jap je xyah lama...kalau lama nanti liat sikit... (rasanya ramai tau)...
 

PENAWAR DENGGI

Assalamualaikum 

sejak kebelakangan ni ada kawan-kawan dan jiran yang kena denggi...
maka banyak lah yang membuat sup ketam... tapi kalau nak tahu ketam yang lebih mujarab adalah ketam nipah... 

bagi yang susah nak cari ketam nipah ni, boleh  lah cuba cari di kedai seafood fresh selalunya ada ketam nipah... sesiapa yang berdekatan shah alam, boleh lah cari di Restoran Kayu Manis, Bukit Jelutong... Memang ada jual sup ketam nipah.. menurut owner, memang banyak yang order sup ketam nipah untuk org yang demam denggi...saya sendiri baru tahu kerana ingin membantu seorang kawan baru yang anaknya kena demam denggi...Alhamdulillah dapat dia beli sup ketam nipah... 

tak berani lah pula saya nak letak phone no kat sini...tapi kalau ada yang nak cari boleh lah email saya: norbaizura26@gmail.com nanti saya akan beri no telefon nya... tapi kalau google ada kot...hihi...

Segala kesembuhan tu adalah datang dari Allah SWT & ketam nipah ni salah satu jalan untuk merawat sakit denggi... :)

18 November 2013

TAUFAN DI Philippine terjadi kerana ROBOHKAN MASJID



Dikatakan taufan yang terkuat didunia yang menyerang philippine adalah balasan dari Allah kerana mereka merobohkan masjid... di katakan juga ada yang terkorban semasa mereka merobohkan masjid...

Semoga tidak terjadi seperti ini di Malaysia... Amin...

14 November 2013

MEMANCING SELERA ANAK - MENU SANGAT SIMPLE

Dah 1 bulan cuti memasak...
gara-gara dapur rosak..
maka kelmarin bermula lah tugas memasak...lepas beli dapo kecik...

tanya anak-anak nak makan lauk apa....
masing-masing order nak makan lauk "AYAM SAYUR"
hihi... menu ni sangat simple...

asalnya masak untuk buat sayur campur... sudahnya anak-anak request nak makan ayam tu sahaja...
sebenarnya memang sedap tambah-tambah bila makan dengan nasi panas dan kicap... suap baby makan dengan bubur nasi pun sedap... memang tambah 2 3 pinggan budak-budak ni makan...Alhamdulillah,,,,

simple je resepinya,.
.
bahan-bahan:-
1 paket ayam kisar - saya guna brand ramli
sos tiram - 2 sudu
kicap manis - 2 sudu
garam - sikit
1 cubit lada hitam (serbuk)
bawang putih - 1 ulas
minyak sayur / minyak masak - 3 sudu

caranya:
1. tumis bawang,
2. masukkan ayam kisar...goreng api sederhana...sampai berketul2 kecik2...
3. masukkan sos tiram, garam dan lada hitam - goreng sikit lagi dalam 2 minit...
4. lastly masukkan kicap....

xada sayur pun tapi budak2 ni dah lekat nama ayam sayur sampai ke hari ni... jadi kalau ada menu ayam sayur tu memang laju lah depa makan nasi....

BANGLO WITH PRIVATE POOL - BIG FAMILY VACATION




Selalu kalau plan cuti bersama keluarga ni memang akan cari tempat yang boleh duduk ramai2 satu rumah...dan kalau dapat yang pool tertutup macam ni lagi syukur Alhamdulillah....

Banglo ni kami dapat secara walk-in sahaja...nasib baik ada 1 ni yang available at that time.... 1st banglo kami booked direct from the owner, dalam website sangat cantik...kerana teruja kami bayar online...tapi masa sampai di sana memang condition sangat tidak memuaskan.... kolam kotor... dalam rumah juga ada kekurangan.... Jadi lepas ni memang tak akan ambil dari direct owner dan buat bayaran sebelum pergi tengok...Nasib baik owner willing to return duit...walaupun half....

yang dalam gambar kat atas ni adalah yang kami dapat lepas call a famosa...mahal sikit tapi condition ok...
cuma kat sini x boleh lah nak masak2..tapi kalau pandai cover, siap boleh bbq lagi...hihi..kalau kantoi kene bayar denda lah...berbanding yang direct owner tu siap boleh masak...

tapi yang ini puas hati sebab bilik ada 4, 3 bilik air, dan kolam pulak ada pagar... ada setengah nya kolam tak ada pagar... jadi org boleh nampak korang mandi...

17 July 2013

MENU NI SIMPLE TAPI SANGAT SEDAP

Start bulan puasa ni, macam-macam menu kita lihat...
mula lah berangan nak masak masakan yang sama...hakikatnya tak pandai... walaupun resepi ada tapi still macam tak jadi...

seperti biasa, setiap kali bulan puasa, hubby request 1 masakan sejenis sambal yang aku selalu buat tiap kali bulan puasa... bukan apa, sambal ni senang dan sedap untuk makan untuk apa2 lauk bersama nasi...

org panggil sambal tokok.. macam2 resepi kalau google... tapi resepi aku simple je...

bahan-bahan:
ikan bilis (tumbuk bagi hancur sikit)
belacan (bakar dulu)
bawang besar (tumbuk)
cili padi (tumbuk) sikit je sebab anak2 x boleh makan pedas sangat
garam
gula
minyak sikit

cara selalu buat:
tumbuk bawang, belacan, cili padi sampai lumat, lepas tu masukkan ikan bilis, tumbuk sampai hancur sikit
lepas tu panaskan minyak dan goreng semua bahan tumbuk dan masukkan garam + gula...

siap...

selalu kat umah ni buat banyak sebab boleh makan dengan roti atau buat perencah nasi goreng...makan dengan bubur pun sedap...

rasanya ramai yang suka sambal ni kut??

10 July 2013

LAPARNYA PERUT

Laparnya perut - rungutan anak sulung... tengah train slowly untuk berpuasa... sampai tengah hari dia cakap, hazeeq nak puasa tapi nak minum susu je.. sambil merungut laparnya perut... bila ku kata barang dapur tak ada nak masak (alasan untuk mintak dia puasa) maka dia bukak peti ais dan kata "tu dalam tu ada ayam, daging, ikan, udang" huhuhu~~ maka kene masak lah juga... Adik-adik dia ok je.. makan bubur nasi ayam + carot.

Mak nya pun sama lah... terlepas bangun sahur... boleh tahan lapar...Maklum lah org gedebab ni perut tangki nya besar... hahaha...

sidai baju tadi, jiran sebelah masak wanginya hai... sambil sidai baju sambil teka masakan apa.. makhruh2...
Tapi x boleh nak elak sebab dapur dia kat belakang sebelah laman sidai baju umah aku... Sabar separuh dari iman...

P/S: rasanya jiran masak Ayam Masak Hitam tu.... aiyooo...

05 July 2013

Makanan Paling Sedap Katanya

Cuba tanya anak-anak makanan apa paling sedap...

Adalah tanya anak sulungku Hazeeq (on the way ke kaunter Pizza Hut)

hazeeq nak makan apa? (sambil tengok menu)
hazeeq nak makan kat umah, mummy masak lagi sedap.. semua-semua ni bukan sedap pon (mulut muncung)

kelakar betul...

sama lah kalau nak makan kat luar time malam (kadang-kadang).. bila dengar daddy nak keluar beli makanan mula la dia cakap jangan order untuk dia sebab dia nak makan makanan mummy masak...

menu selalu yang dia request, ayam goreng kunyit (siap pesan masin sikit).... mungkin sedap sebab perap ayam tu lama agaknya...

kadang2 nenu simple, telur dadar campur kicap makan dengan nasi panas... bila buat sayur dia tak mau pulak... bila la nak start makan sayur agaknya....

04 July 2013

Bukan Nursery tau!!!









Ini bukan Nursery tapi umah saya yang dipenuhi oleh anak-anak yang sedang membesar...5 orang kanak-kanak girang & sihat (Alhamdulillah)... Semua belum sekolah.. maka dari pagi hingga malam memang riuh rendah...

21 June 2013

Ramadhan Gift


Assalamualaikum...

Hendak buat promosi untuk ramadhan gift dan hamper untuk hari raya...
Penghantaran dibuat oleh saya, hanya untuk kawasan KL dan Selangor sahaja...

Semoga ada rezeki tahun ini... amin...


13 June 2013

PROJEK: HAMPER






Hamper Raya untuk tahun 2013 ni...still same macam previous year (belum penah update sini)

So this year decide to put in this blog. Anyone interested?  Also available corporate gift 40pcs of handmade chocolate.


04 June 2013

Popcorn: Mudah rupanya nak buat


Oleh kerana teringin nak makan popcorn, nak beli kena masuk shopping mall... maka kami buat sendiri popcorn ni atas permintaan en suami...

rupanya senang saja...rasa pun sedap...

Bahan-bahan:
-Minyak sayuran
-Butter
-Gula
-Perisa Vanila

Cara-cara:

step 1: 
- panaskan 1 sudu minyak, masukkan 1 genggam popcorn dan tutup periuk.
- tunggu hingga bunyi "pop" berenti
- asingkan popcorn dalam bekas lain

step 2:
- masukkan butter (2 sudu)
- bila butter dah cair, then masukkan gula (4 sudu)
- kacau sampai gula dengan butter serasi, masukkan 1 titik esen vanila (tak nak letak pun x pe, kalau letak
  bau wangi dan sedap) - saya kacau tanpa henti sampai jadi warna perang
- tutup api dan masukkan popcorn tadi dan gaulkan
- siap!!!!





Grand Lexis Lagi: Ada gift kalau booking Online!!!

Pening memikirkan tempat nak bawak anak-anak berjalan hujung minggu... Untuk kebaikan bersama lebih baik tanya anak-anak...

Kami sekeluarga kalau pergi bercuti, memang jarang keluar bilik jalan-jalan... jadi kali ni kami ke Grand Lexis pd. Tempat kesukaan anak-anak kerana ada pool... total price including tax RM1400.25 (3 hari 2 malam).. Siap dapat kupon makan (bukan breakfast) sebanyak RM120, maknanya satu malam dapat RM60. Sebelum ni tak ada promosi macam ni...Jadi kalau sesiapa nak pergi berbaloi jugalah kalau dapat kupon ni... tapi syaratnya kena stay 3 hari 2 malam... booking dan bayar online - melalui laman web Grand Lexis PD sahaja... Makanan kat sana agak mahal.. jadi agak ok bila terima gift RM60 sehari... Kan??

Kali ini, kami ambil bilik : Sky Pool Villa (Sea View) ..Kalau Deluxe Room lebih murah tetapi x nampak permandangan laut.. Kali ni dapat tingkat 7... sesuai la bawak anak-anak sebab mereka boleh tinggal di bilik hotel tanpa banyak komen "bosan" duduk dalam bilik hotel...






King size




 Maghrib



Permandangan masa subuh

23 March 2013

KHASIAT GARAM SELAIN UNTUK MASAK - Info Menarik

Khasiat Garam dalam Perubatan Islam

1. Merendam kerang supaya hilang tahinya. Dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut, dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).

2. Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.

3. Mengubat gout. Gout disebabkan pemakanan makanan laut yang berlebihan. Orang yang tinggal berhampiran pantai boleh menanam badan dalam pasir laut. Bagi mereka yang tinggal di bandar, garam kasar digoreng dan didemahkan di tempat sakit ketika garam masih panas.

4 .Merawat cirit-birit. Minum air yang dicampur sedikit garam.

5 .Merawat mabuk perjalanan. Untuk merawat mabuk perjalanan, garam dicampur madu dan air dan minum sebelum memulakan perjalanan.

6 .Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.

7. Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya.

8 .Menghilangkan penat kerana kerja berat. Amalan orang-orang Melayu tradisional yang bertani, bersawah atau bertukang ialah meminum air sejuk yang dicampur garam.

9. Mengelak sihir/gangguan jin bagi mereka yang bermalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Garam yang dibaca padanya dengan Al-Fatihah (sekali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) ditabur di sekeliling khemah.

10. Mengelak gangguan syaitan/jin kepada bayi. Ada ketikanya bayi menangis waktu malam disebabkan dia nampak syaitan, bukan kerana lapar. Untuk mengatasi masalah ini, garam dicampur dengan bawang merah, bawang putih dan lada hitam. Campuran itu diletak dalam gelas/cawan/bekas yang terbuka. Bekas itu diletakkan di bahagian kepala bayi.

11. Mengubat orang yang diganggu jin. Bagi orang dewasa yang dikhianati (disihir), cara mengubatnya ialah dengan meletakkan garam yang dibaca al-Fatihah di perdu lidah. Perdu lidah ialah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan nampak urat hijau lidah

Jejak Jari