Jom Kita Kawan!!

20 June 2011

KALAU TAKUT JUMPA DOKTOR, BUAT MCM NI....

Budak2 kadang2 senang kene demam or selsema kan....selalunya selsema dulu baru demam....

Bersyukur kepada Allah anak2 aku jarang demam...alhamdulillah.... oh ya, anak2 aku jenis susah nak makan ubat n nak jumpa doctor...jadi selalu aku guna petua-petua org lama lah.....ada juga nak kongsi petua untuk ibu menyusukan badan...

jom kongsi...

1. Selsema - sapu getah kunyit hidup dekat hidung dan ubun2 anak... (kunyit serbuk x leh guna)...sapu kerap terutama waktu tido malam..selalunya 2 hari terus hilang selsela...

2. Batuk - ambil getah kunyit campur kapur sireh, sapu dekat tekak dan leher

3. Sakit Mata - letak susu ibu atau titisan pertama air kencing anak tersebut. DIINGATKAN, AIR KENCING ANAK SAHAJA

4. Susah nk buang air besar - bagi makan pisang (kekeke) - selingan ajer ni..tapi betul la kan

5. untuk ibu pulak - kalau menyusukan anak then puting terluka, sapu air susu dari belah lagi satu dan biar sampai kering... selalunya kejap je dah ok...

banyak lagi tapi dah lupe....adoi...nak balik dah...jumpa lagi...

5 comments:

puanbee said...

yg sembelit makan pisang tu beti sg hehe

selamat dtg ke kelab KSRS

nah buat tugasan pertama kita
http://puanbee.com/aktiviti-kelab-ksrs-pertama/

Puan Kutu said...

biasa dengar semua petua nie,tp satu pun tak pernah buat lg.hehe

Cik Puan Zura said...

ok puan bee...sekarang gak buat tugasan...ngeee

Cik Puan Zura said...

Puan Kutu, zura selalu guna petua selsema tu...mujarab...

Nafisa81 said...

air kencing tu....hmm..susah tu nak dapat titisan pertama tu

Jejak Jari

Terima Kasih, Datang Lagi Yea!!