Jom Kita Kawan!!

27 June 2011

JANGAN MENGATA ORG YANG MENJAGA KITA

Entry ni aku tak nak cakap pasal sapa-sapa lah...general ajer...

Banyak kes Mentua mengata Menantu, Menantu mengutuk Biras, Menantu Mengata Mentua kan.....

Kali ni aku nak cakap pasal kes Mentua Mengata Menantu...

well bagi aku, macam ni lah...macam mana teruk pun seseorang tu, kalau orang tu jaga korang 99% terbaik dari anak sendiri PATUT ke korang mengutuk? Menjaga cerita pada adik beradik? Sedangkan depan menantu tu, korang baik bagai pijak semut pun tak mati...

Pada aku, setakat perkara kecik, tak perlu nak mengutuk menantu tu...kalau aku jadi menantu, sure aku angin n tak bertegur sapa dah...tapi nak buat macam mana kan...mak mentua x semua sama mcm mak sendiri... pada yang dapat mak mentua terbaik tu tahniah aku ucapkan... Mak mentua aku pun baik...

aku cakap ni kes kawan aku...sebelum ni dia mengadu, mentua dia ada je perkara nak mengata dia...sedangkan banding dia dengan anak-anak mentua yang masih solo dan bekerja, menantu ni lagi menjaga makan mak mentua ni....bulan2 ada jugak diberikan duit...Tapi baru-baru ni mak mentua dia mengutuk dia depan sedara mara...(belakang si menantu)..dia tanya aku apa nak buat... so aku jawap simple jer, BERSABAR....kita tak boleh nak harapkan mentua kita 100% macam ibu sendiri...

Tapi aku rasa mcm kesian plak kat dia...yer lah, dia ni banyak abiskan duit untuk mentua dia...anak-anak yang solo pun masih dia yang belikan makan....

Wallahualam lah kan...

5 comments:

ct N honey said...

alhamdulillah mak mertua saya baik mcm mak sendiri,lagi pun emak sendiri baru meninggal,cuma dia aje lah tempat mengadu...sekarang ini

Cik Puan Zura said...

alhamdulillah... best kan :)

Nafisa81 said...

bersabar ajelahhh...

Mama QS said...

kena banyak bersabar dengan kerenah mak mertua nikan.... alhamdulillah buat masa ni mak mertua saya baik seperti mak saya sendiri....

Adzriel @ Liza AB said...

bila silap sikit mmg mulut org suka nak mengata. kita pun nak kena remind diri sendiri agar tak byk kerenah bila tua nanti. risau juga ni.

Jejak Jari

Terima Kasih, Datang Lagi Yea!!