Jom Kita Kawan!!

03 May 2011

Sambal Tokok

korang pernah makan tak sambal tokok?? ntah nama nya rasa nya memang sambal tokok... ke sambal totok....weh aku kurang arif..pasal bahasa jawa...

sedap sambal ni....aku makan kat sungai petani ari tu.. korang pernah buat cucur ikan biliis kan? ikan bilis tu tumbuk2 sikit sebelum masuk dalam tepung...then masuk sikit bawang besar....

kuahnya kalau kat umah aku, aku cicah dengan sos jer....tapi kali ni aku makan kat umah seorng makcik.... cicah dengan sambal tokok....sedapnya...aku bertambah 2 kali...org dok sembang aku dok melantak cucur ikan bilis dan sambal tokok tu... sambal nyer senang jer...ikan bilis + bawang besar + belacan + cili api + gula + garam... goreng bagi ikan bilis tu garing sikit...then makan dengan cucur ikan bilis...silap2 haribulan makan dengan roti pun sedap....

aku nak try... tapi belum sempat...kekeke..malas satu hal...nanti banyak pembabtu nak join kat dapur.,.... dari sambal tokok jadi sambal tuttut plak....

sapa yang pernah buat, krang rasa betul ke resepi yang aku tulis tu? oleh kerana aku tengah obses dengan sambal ni, aku google gambar... betul la tu mcm dalam gambar...cuma yg aku makan tu ikan bilis dia agak hancur....

4 comments:

aNaYaNa said...

tiba2 mengidam nak jugak..ekekeke

Cik Puan Zura said...

ana penah makan tak???
kalau belum wajib cuba...sedap gile...makan ngan roti..


p/s: terliur belum abis lagi ni

Fauzieah @ Chome said...

kalau tak silap la..ni gambar akak nih zura..hehehe..dulu2 kalo budak mesra google sambal tokok,siap keluar fotopages akak lagi..huhuhu..

Cik Puan Zura said...

betul...zura google jumper kat tenet... dari mesra...kekeke... memang dari kak chome... :)

Jejak Jari

Terima Kasih, Datang Lagi Yea!!