Jom Kita Kawan!!

10 May 2011

kenangan masa kecik...

semua orang ada kenangan kan? kenangan masa kecik yang tak boleh dilupakan mesti kenangan yang paling best or paling perit....

sejak cuaca kebelakangan ni asyik panas jer...aku teringat pulak kenangan masa aku sekolah dulu... dulu2 hidup susah...x ada duit nak naik bas... aku adik beradik kayuh basikal...jauh  tu kira-kira 6km jugak lah dari rumah...panas dulu2 pun boleh tahan gak...perit gak nak nak mengayuh basikal... tambah plak aku bawak adik aku... letih dan kesian kat diaorg... tapi kami seronok... selalu balik sekali... ada je aktiviti....

kadang2 kami bernasib baik.... pergi sekolah bawak duit belanja 40sen jer..abis mcm tu je makan tengahari kat kantin...waktu balik tu ya ampunnnnn memang panas, dahaga tekak...siap singgah rumah sorang makcik ni minta air sejuk...mcm tetamu tetap...makcik tu pun sampai sekarang ingat aku ngan adik2 lagi....hehehe...

kalau korang pernah bersama adik2 time terik2 tu mesti kesian kan tengok muka diaorg letih, bibir kering jer dahaga..nasib aku dulu kan, selalu jumpa duit free tepi jalan... tambah2 kalau kitaorg betul2 tengah lapar nak balik sekolah....jumpa x lah banyak...RM5, kadang2 RM10... RM 5 dulu kan kaler hijau sama mcm plastik kuaci 20sen tu.... aku jenis kalau tolak basikal naik bukit memang tengok kebawah...x tengok kedepan...pasal nanti rasa lambat nak sampai kat tempat teduh... hhehehe.. so bila jumpa duit, kitaorg joli sakan... beli air sirap ker...aiskrim 10sen tu...fuhh aiskrim perisa durian time tu...sedap tol makcik tu buat....
kira masa kecik dulu selalu jumpa duit...masa tu kitaorg kecik kan...ambik je la duit tu....nak pulangkan kat sapa kan... Mungkin hak kami kot pasal kami jer yang selalu balik berpanas mcm tu.... bulan biasa mahupun bulan puasa...jalan 6km tu memang dah macam tempat kami main2 dah..... kenangan aku dengan adik2....

aku cerita ni bukan apa...sebab aku selalu tergelak bila teringat kami jalan tengah panas2 tu...heret basikal...kadang2 letih punya pasal siap marah adik2....tapi marah kejap jer...tanpa diaorg mana best hari aku nak kayuh basikal...balik sekolah... kawan2 masing2 parents amik...naik basikal pun semua umah dekat2...kami ni je lah rumah paling jauh....ibarat sekolah di selatan umah kami nun kat utara...jauh ooooo.....

adik aku mesti baca entry ni....dia pengunjung tetap blog aku....kalau dia ingat kenangan ni, mesti dia senyum.... yang selalu jumpa duit tu aku....diaorg belum pernah jumpa lagi...hehehe....RM5 kongsi 3 kira banyak la tu....kan kat kg dulu2 makanan x mahal...laksa 1 mangkuk baru 30sen.....

2 comments:

saljurindu said...

best memory masa kecik2.. saya kalu jalan bukan jumpa duit hilang duit ada la... hehehhehe

Cik Puan Zura said...

betul cik salju...best kenangan kecil2... hehe

Jejak Jari

Terima Kasih, Datang Lagi Yea!!