Jom Kita Kawan!!

25 July 2011

SUAMI ~ PERLUKAH JELES DENGAN ANAK?

Assalamualaikum semua...

Apa khabar & selamat hari isnin..hehehe

Tajuk hari ni, perlu kah suami jeles dengan anak sendiri?

Perkara ni selalu terjadi masa dapat anak sulung kan...aku sendiri pun pernah alami perkara ini...kadang2 kita sebagai isteri tak nampak kan...sehinggalah terluah sendiri dari mulut suami...perkara yang sedikit kelakar tapi perlu diberi perhatian...

dalam kes aku dulu, masa dapat anak sulung, oleh kerana terlalu over excited, aku asyik fokus kat anak2 jer..oleh kerana kita baru dapat anak, maka naluri keibuan kita ni memang mencengkam jiwa lah...Suami kadang-kadang sukar nak terima kan..dalam tak sedar beberapa perlakuan kita yang mungkin membuat suami rasa terabai bila dapat anak...antaranya yang pernah berlaku pada aku....

1. Tengah berborak dengan suami, kita lintang pukang lari bila dengar anak merengek - walaupun kadang2 cuma anak terjaga dari tidur... tinggal suami terpinga-pinga...

2. Akan terkurang berborak dengan suami selagi anak belum tido.. kita akan berborak dengan anak walaupun anak tu belum faham apa yang kita borak...Lepas anak tido, kita pun tido sebab letih, jadi tinggal suami tengok tv sorang-sorang...

3. Nak pergi kedai pun nak bawak anak...kalau anak tinggal sekejap je, kita dah nak balik awal2...suami ajak minum2 dulu, lepak2 kejap kita dah nak balik....kepala dok teringat anak-anak jer...

sebenarnya bila dah jadi seorang ibu ni, aku baru sedar, naluri x boleh lebih kepada 1 pihak jer... kene sama rata antara naluri keibuan dan naluri seorang isteri...dulu bila suami komplen, rasa macam terkilan jugak lah sebab kita fikir suami tak faham kita sibuk melayan anak... tapi bila fikirkan semula, rasa kesian dan bersalah sangat sampai buat suami rasa macam tu kan...

sekarang anak dah 3 ni, memang mencabar...hehehe...dengan kerenah anak2 yang masih kecil dan suami tersayang...Tapi itu memang dah tugas kita sebagai seorang ibu dan isteri...tugas sebenar seorang wanita...Sebab itu org perempuan senang nak dapat pahala kan...

9 comments:

Hanis Azla said...

betul sgt tu.. kdg2 mmg kita terlebihkan sebelah pihak tanpa kita sedarinya.. akak yg anak dah besar ni pun kdg2 en.asben tegur bila anak bongsu akak terlalu manja dgn akak.. he..he.. dia jeleslah tu..

Cik Puan Zura said...

tu la fasal kak hanis...
pk balik kesian gak kat suami kan..rasa bersalah jer...

aNaYaNa said...

oh akak..betul2 memberi inspirasi..kalo da kawin nanti bolehla beringat..tu pun kalo ingat..hehehe

puanbee said...

bukan bila anak sulung je , masa anak dah 3 pun kita byk habiskan masa dan perhatian ke anak , suami pandai2 lah ...penat juga melayan anak suami kena jugalah faham , isteri kena juga beringat kan

NzA said...

haya...trbalik lak..akak yg jeles tgk si suami yg manjakan anak2..apa yg anak nk dpt jerrr.ada ke patut setiap kali exam anak diberi hadiah lumayan..sapa xjeles..bukan setakat ratus ttp cecah ribu....hu.hu.hu....

Cik Puan Zura said...

Yana ~ hehehe...kene beringat tapi selalunya masuk bab anak2 ni mesti kita lupe nak ingat....ye la anak2 kecik lagi kan...nk makan mandi sendiri semua xreti lagi...

Cik Puan Zura said...

bee, betul tu..hehe..tapi tu la kadang2 suami x faham sangat... cebik je muka kan...dah tua2 lagi nak jeles...

Cik Puan Zura said...

kak NzA, hehe...kalau untuk wife pun dapat hadiah lumayan xler jeles sangat kan...hehe

Adzrien Shoppe said...

setakat ni hubby kak liza insyaallah memahami. biasanya kalau jeles tu luahkan je dlm bentuk gurauan mcm "lama dah tak bermanja..." kadang2 potongkan kukunya atau cuci telinga dia. penat jaga baby ni..kak liza ni dah 5 org,...maklum dah perasaan zura.

Jejak Jari

Terima Kasih, Datang Lagi Yea!!